Energie života: vitariánství

13. srpna 2013 v 20:42 | Ta-zRozená |  Moje cesta za vitariánstvím
Současné téma týdne mi krásně nahrálo, jelikož článek o tom, co je vlastně vitariánství, plánuji již delší dobu. A rozhodla jsem se ho zpracovat formou otázek a odpovědí. Asi nedokáží být nezaujatá, jelikož mi vitariánství ohromně vyhovuje a svědčí.

Co je vitariánství?
Vitariánství je alternativní směr stravování (pro mnohé i celkový životní styl). Vitariáni jedí pouze živou stravu.

Co je živá strava? Existuje snad i mrtvá?
Živá strava je strava, která nebyla upravena tepelně. Různé zdroje uvádějí různé hraniční teploty - 42°, 45°,48°- při kterých dochází k ničení enzymů v buňkách a tím k "zabití" potravy.

Co je špatného na "mrtvé stravě"?
Podle vitariánských teorií je mrtvá strava pro člověka nepřirozená. Žádné zvíře si stravu tepelně neopracovává - až na člověka. Žádné zvíře také netrpí takovým množstvím chorob, které my jsme si trefně pojmenovali civilizační.

Mechanismů, kterými vařená strava nepříznivě ovlivňuje naše zdraví, je více. Obecně uznávaný je fakt, že ve vařeném jídle je výrazně (až několikanásobně) vyšší hladina toxických látek AGE (advanced glycation end products). Tyto sloučeniny jsou v zanedbatelném množství přítomné i v živé stravě. Právě AGE vědci obviňují z takových procesů jako je stárnutí, rakovinné bujení, kardiovaskulární onemocnění, ledvinná onemocnění, cukrovka, Alzheimerova choroba a další.

Další body již ovšem nejsou tak jednoznačně prokázané a jsou předmětem sporů i mezi vědci. Jedním z nich je například fakt, že na pozření vařené stravy organismus reaguje poplašným mechanismem - dochází k přechodné leukocytóze, což je stav, kdy dojde ke zvýšení počtu bílých krvinek v krvi. Takto organismus reaguje na infekce, alergeny... a vařené jídlo. Syrová strava tyto projevy nezpůsobuje.

Také inaktivace enzymů v potravě je problém. Tyto enzymy by v normálním případě pomáhaly tělu trávit potravu. Ve vařené stravě ale tyto enzymy nefungují, tělo musí vytvářet více vlastních enzymů a tím se vyčerpává. Musí také produkovat více kyseliny chlorovodíkové, čímž dochází k překyselení organismu. Ale lidský organismus je stavěn na fungování v mírně zásaditém prostředí - které tvoří syrová strava.

Imunitní reakce a produkce velkého množství enzymů při vařené stravě naše tělo opotřebovává a vyčerpává - pracuje více, než je třeba. Proto stárneme a stonáme. Lidské tělo má prý životnost vitálních!!! 120 let. Znáte někoho v tom věku? Já neznám vitálního ani sedmdesátníka.

Takže ty jíš syrové maso?
Ne, většina vitariánů jsou zároveň vegani. Někteří požívají nepasterované mléko či syrová vejce a med. To, že je člověk anatomicky a geneticky plodožravý býložravec, je již prokázáno. Konzumaci masa člověku umožnil právě nástup tepelné úpravy, bez ní by byla konzumace masa pro člověka tak náročná, že by ji pravděpodobně nepraktikoval.

A kde bereš bílkoviny?
Je mýtus, že rostlinná strava neobsahuje plnohodnotné bílkoviny. Tato informace byla do světa vypuštěna vědecky neověřená a samotná autorka ji již odvolala. Bohužel se na ni stále odkazují nejrůznější práce propagující konzumaci masa. Dnes víme, že rostlinná strava je komplexní a dodává tělu všechny potřebné aminokyseliny. Člověk opravdu maso konzumovat nepotřebuje.

A co vitamín B12?
Je pravda, že při moderní veganské dietě může B12 chybět. Ostatní býložravci ho získávají náhodným pozřením hmyzu a bakteriální kontaminací potravy. V důsledku toho dochází k osídlení střeva bakteriemi, jejichž mrtvá těla dodávají B12. Pro člověka, který si úzkostlivě omývá zeleninu kartáčkem, dezinfikuje byt a bere čas od času antibiotika či požívá jiné nevhodné poživatiny (alkohol, maso, jiné léky) je zdravá bakteriální mikroflóra problém. Člověk, terý si nemůže čas od času dopřát trochu hlíny v zeleninovém salátu, může použít tablety B12.



Takže to shrňme. Chcete-li kypět životem, jezte živě!
 


Komentáře

1 d-meadow d-meadow | Web | 13. srpna 2013 v 21:27 | Reagovat

Není to úplně můj šálek kávy ale něco na tom určitě je. Člověk by se měl v upravování potravin trochu omezovat. A je pravda že například v červené řepě spousta bílkovin. Možná kecám ale mám pocit že více jak v mase.

2 Šíryen Šíryen | E-mail | Web | 13. srpna 2013 v 21:55 | Reagovat

Velice zajímavé=) I já sama jím nejraději čerstvé ovoce, či zeleninu ale žel bohu, rodina mi to má poněkud za zlé vzhledem k tomu, že pro okurek s rajčetem odmítám kupříkladu svíčkovou. Není v mé moci se takto stravovat, a upřímně, oželet některé vařené, pečené… pokrmy se mi nechce. Ale i tak je mi tato ideologie blízká a syrového jím mnoho=) …Máš mou plnou podporu!;)

3 Ta-zRozená Ta-zRozená | Web | 13. srpna 2013 v 22:27 | Reagovat

[1]: Díky za komentář, řepu si zrovna běžně nedávám, takže o ní moc nevím, ale třeba 100g banánů prý dokáže pokrýt denní potřebu esenciálních aminokyselin průměrného člověka. Ty neesenciální už si tělo zvládne syntetizovat z jiných zdrojů.

[2]: Také mám problém s rodinou. Občas radši přetrpím vařený oběd než to pořád poslouchat. :-D Ale ty pocity po vařeném... Vždycky bych nejradši umřela, jak je mi špatně. :-!

4 Ta-zRozená Ta-zRozená | Web | 13. srpna 2013 v 22:50 | Reagovat

[3]:[1]: samozřejmě, že mi u těch banánů vypadla nula, 1000g. Kilo banánů je hodně, ale taky nejíme jenom banány, že.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama