Bílkoviny, že se nedopočítáš

28. září 2013 v 13:21 | Ta-zRozená |  Moje cesta za vitariánstvím

Dnes je ve společnosti takový velice "krásný" trend. Mít dostatek bílkovin.

Někdy mám pocit, že nám maso vlezlo na mozek. Je běžné, mít v každém! z denních chodů živočišné bílkoviny (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce). A proč? No aby jsme jich neměli málo! Chci dnes pominout polemiku na téma, zda je nebo není člověk přizpůsoben pro přijímání živočišné potravy. I přes jednoznačnost srovnávací anatomie se v tomto prostě nedohodneme nikdy. Chci se dnes zaměřit na vhodné množství (jakýchkoli) bílkovin ve stravě člověka.

Předně chci říci to, že něco jako nedostatek bílkovin při pokrytí doporučované kalorické spotřeby člověka prostě není možný. Nedostatek bílkovin zná medicína! pouze v případě celkové podvýživy (děti v Africe a anorektičky pozor!). To jsem si nevymyslela, to je vědecky potvrzený fakt.

Druhým faktem, na který bych chtěla upozornit, je, že žádný živočišný druh ve svém životě nepřijímá větší množství bílkovin (procentuální zastoupení v kalorickém příjmu), než je v mateřském mléce jeho druhu. Období mléčné výživy je tím obdobím, kdy je podle přírody třeba nejvyšší dávka bílkovin, a nikdy v celém životě žádné zvíře takové dávky již nedosáhne. Pojďmě si z toho vzít ponaučení.

Podle údajů Univerzity Palackého v Olomouci obsahuje lidské mléko 87% vody, 3,8-4,8% tuku, 1,3-1,5% bílkovin, 6,4-6,5% sacharidů, 0,2-0,3 popelovin (čili minerální látky).

Pojďme si z toho udělat procentuální zastoupení hlavních živin. Pokud vynecháme procenta vody a minerálií, pak je v mateřském mléce tuku 37,4%, 11,7% bílkovin a 50,7% sacharidů. To jsou proceta kalorické hodnoty mléka. Při výpočtu jsem zaokrouhlovala na 1 desetinné číslo (součet je 99,8, takže odchylka není zas tak velká).

Budeme počítat dále. Vezmu svůj vypočítaný bazální metabolismus. Pro 166cm a 53kg je výpočet (ze stránky mte.cz) 1371kcal.

Pokud si převedema procentuální zastoupení živin v mateřském mléce na můj bazální metabolismus, bylo by to zaokrouhleně 512,8kcal z tuků, 160,4kcal z bílkovin a 695,1kcal ze sacharidů. Dále vycházím z údajů, že 1g bílkoviny = 4kcal, 1g tuku = 9kcal, 1g sacharidu = 4kcal (obezita.cz). To znamená, že bych měla přijmout 40,1g bílkovin.

Nyní jsem si vzala na pomoc kalorické tabulky, kam jsem zadala živočišné produkty jídelníčku jednoho opravdového! člověka. Tam jsem zadala malý kelímek (75g) bílého jogurtu, 2 plátky 30% eidamského sýru, malou porci kuřecích prsou (150g, obvyklá porce je 200g), 2 plátky dušené vepřové šunky, 50g polotučného tvarohu. Výpočet kalorií: 373. Z toho je 59,1g bílkovin! (kaloricketabulky.cz)

A to jsem prosím nezapočítávala máslo na chleba pod sýr a šunku. Stejně jsme na 59,1g, což je téměř o polovinu větší množství, které bych podle poměrů z mateřského mléka měla přijímat. Počítala jsem pouze živočišné bílkoviny. Kdybych započítávala veškeré (nejen živočišné) jídlo, dostala bych se daleko výše. Ještě bych chtěla zdůraznit, že u většiny živočišných druhů je pozdější příjem bílkovin o něco menší, než byl příjem z mateřského mléka (u mnou zkoumaných druhů to bylo odhadem o třetinu až polovinu). Za takové situace ten rozdíl nabývá ještě obludnějšího rozměru.

Všichni (nebo přinejmenším věda) ví, že zpracovávání bílkovin je pro organismus náročné (především játra a ledviny, ale i trávicí trakt); při zpracovávání bílkovin na energii dochází ke vzniku mnoha odpadních produktů, kterých se tělo musí zbavovat. Při optimální dávce to není problém, ten nastává až při dávkách vyšších, než potřebujeme. Jakékoli zbavování se odpadu (nejen z bílkovin) je pro tělo zátěž a tím se tělo opotřebovává. Opotřebovávání bývá také známé pod pojmem stárnutí.

Jsme národem masorádů, mlékopijů a vejcožroutů. V našem podnebném pásmu se to dá označovat za tradici. O to smutnější je fakt, jak populární jsou dnes proteinové nápoje mezi běžnou populací. Z vlastního okolí vím, že většina lidí dnes prostě neví, co by měla jíst, aby se vyhnula živočišným produktům, které bývají nejkoncentrovanějšími nosiči bílkovin a tuků v běžné stravě českého občana. Postrádám dostupnou osvětu pro občany středního a pozdního věku. Možná by stálo za to se nad tím zamyslet.

O dnešních zcestných výživových doporučeních stojících na 50 let starých "výzkumech", kdy se potřebné hodnoty živin běžně zdvojnásobovaly jen tak "pro případ", se raději vyjadřovat nebudu.



Pozn: Počítala jsem z bazálního metabolismu, tudíž bez započítání zátěže. Nicméně jídelníček to je z období zátěže minimální. Pochopitelně by se v zátěži množství nutných kalorií zvyšovalo, ale stejně tak i množství přijaté potravy, takže výsledky můžeme považovat za relevantní.

Počítání veškeré potravy za den, by vyžadovalo spousty vážení a do něj jsem se nepouštěla. Ale kdyby mi někdo zaslal svůj jídelníček s hodnotami, už by se to vypočítat dalo. =)

Doufám, že jste si z mého článku něco odnesli.
 


Komentáře

1 Adelaine Adelaine | Web | 5. října 2013 v 21:43 | Reagovat

Tleskám za článek :)

2 sarush ef sarush ef | Web | 21. října 2013 v 20:32 | Reagovat

Fajn článek, s něčím souhlasím, s něčím ne.

3 MarMar MarMar | E-mail | Web | 28. října 2013 v 15:23 | Reagovat

Já si z tvého článku odnesla, že jsem ráda za prázdniny :D Protože tolik počtů... Ach :D
Já se tedy nějak o stravování do hloubky nezajímám, jako číselné údaje, kolik bych měla či neměla.
Jím prostě to, co mi chutná v množství, které snesu :) A všichni jsou spokojení! (Myslím tím své orgány)
Jinak díky tobě jsem zjistila, kolik odrůd jídelníčku může existovat :) Jak dlouho jsi vitariánem? (smím-li se zeptat)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama